Samsung-Galaxy-S2

Samsung Galaxy S II i9100: smartfon nie dla graczy?

Okazuje się, że najnowszy, flagowy smartfon Samsunga – Galaxy S II i9100, może mieć problemy z uruchomieniem niektórych gier.

Samsung Galaxy S2

Wszystko zaczęło się od tego, gdy kilku użytkowników Galaxy S II postanowiło pograć w symulator lotniczy, przeznaczony na system Android – X-Plane. Okazało się, że gry nie da się odpalić na Samsungu Galaxy S II. Pewien nieszczęśliwy nabywca gry – postanowił napisać do jej twórców z pytaniem, dlaczego X-Plane nie działa na S II. Programiści szybko odpowiedzieli i okazało się, że układ graficzny, montowany w Galaxy S II i9100 – Mali-400, „nie wspiera formatów kompresji, niezbędnych do działania gry”. X-Plane do działania wymaga formatów kompresji PVR, ATITC, DXT, natomiast Samsung Galaxy S II i9100 – wspiera tylko format ETC.

Wbrew moim początkowym domysłom, brak wsparcia owych formatów kompresji, to wcale nie wina Samsunga, a programistów tworzących gry. To niestety oni zaczęli stosować formaty kompresji, które nie są uniwersalne dla wszystkich smartfonów. Jaka jest tego przyczyna? Przede wszystkim – brak standaryzacji formatów, jakimi programiści aplikacji mobilnych powinni się posługiwać, przy ich tworzeniu. Format kompresji ETC, zaimplementowany w I9100 – to najbardziej uniwersalny z nich, ale niestety programiści niektórych gier – postanowili używać innych, formatów kompresji.

Jakie to niesie konsekwencje? Niektóre gry, szczególnie te rzekomo „optymalizowane pod układ Tegra 2” – mogą nie działać na S II z GPU Mali-400. Na wierzch wychodzi tutaj potężny marketing firmy NVidia, która potrafi promować swoje produkty – także wśród programistów, wprowadzając tym samym własne standardy kompresji (wcześniej wymieniony przeze mnie format kompresji, używany w grze X-Plane, czyli DXT – to właśnie wymysł firmy NVidia).

Układ graficzny Mali-400, mimo swoich „braków” w formatach kompresji, nie jest wcale w przyszłości skazany na brak gier. Jak dobrze wiemy, Galaxy S II sprzedaje się świetnie, więc żadna firma tworząca gry – nie pozwoli sobie na pominięcie tego smartfona przy tworzeniu gier. Oznaczałoby to pominięcie ogromnego rynku zbytu, a tym samym straty. Problemy będą (według mnie) – dotyczyć jedynie pojedynczych tytułów – które, być może i tak potem zostaną zoptymalizowane dla Samsunga Galaxy S II i9100.

Źródło: XDA