Sony – LOGO

Sony w Q3 2014 odnotowało stratę i sprzedało 9.9 miliona smartfonów

Sony jeszcze w drugim kwartale tego roku odnotowywało całkiem przyzwoite zyski, jednak trzeci kwartał okazał się stratny. Firma co prawda w Q3 2014 odnotowała wzrost sprzedaży na poziomie 17.45 miliarda $ (z roku na rok wzrost o 7.2%). Co konkretnie ciążyło a co przynosiło zyski Sony?

Sony - LOGO

Skonsolidowana strata operacyjna w Q3 2014 wyniosła aż 785 milionów $, co w porównaniu do 124 milionów $ rok wcześniej – jest ogromnym spadkiem. Dobra wiadomość jest taka, że niektórzy analitycy zakładali dwa razy większą stratę. Na co Sony wydało tyle pieniędzy? Wielkim kosztem dla japońskiego giganta była restrukturyzacja działu, odpowiedzialnego za komputery, z którego wydzielono dział mobilny. Sony z tego tytułu poniosło 1.6 miliarda $ wydatku.

Jeśli chodzi o sprzedaż smartfonów, to nieznacznie ona wzrosła, jednak dział mobilny i tak przyniósł sporą stratę. Sony w Q3 2014 dostarczyło 9.9 miliona smartfonów, czyli praktycznie tyle samo, co rok wcześniej. Firma zrewidowała także swoje prognozy, dotyczące sprzedaży smartfonów za cały 2014 rok, obniżając je z 43 milionów do 41 milionów, co i tak jest lepszym rezultatem niż 39 milionów smartfonów sprzedanych w 2013 roku.

Sony zadeklarowało także, że zamierza wycofać się z rynku chińskiego, gdzie dominują lokalni producenci, jak Xiaomi. Szczerze mówiąc jest to dla mnie dość duże zaskoczenie, bo przecież rynek chiński w tej chwili jest najbardziej łakomym kąskiem dla praktycznie każdego producenta. Sony chce za to skupić się na pogłębianiu relacji z operatorami komórkowymi, za pośrednictwem których firma sprzedaje całkiem sporo sprzętu.

Najbardziej udana dla Sony jest za to sprzedaż konsoli PlayStation 4 i całego biznesu, związanego z grami na nią. Sprzedaż działu gier z roku na rok zwiększyła się o 83.2%, osiągając pułap 2.8 miliarda $, z czego wypracowano zysk operacyjny w wysokości 200 milionów $ (w zeszłym roku ten dział przyniósł stratę). Jeśli chodzi o sprzedaż konsol PlayStation 4, firmie udało się dostarczyć ich aż 3.3 miliona, powiększając przewagę nad microsoftowym Xbox One.

Nieźle radził sobie też dział, odpowiedzialny za produkcję sensorów do kamer (nie ma się zresztą co temu dziwić, bo sensory Sony stosuje m.in. Samsung, Apple, Xiaomi, Meizu itd.). Sensorowy biznes przyniósł aż 2.3 miliarda $ przychodu, co dało 271 milionów $ zysku operacyjnego. Kamery Sony też sprzedawały się nieźle, osiągając przychód w wysokości 1.6 miliarda $ i zysk operacyjny na poziomie 184 milionów $. Japończycy planują teraz jednak zaniechać produkcji najtańszych kamer i skupić się raczej na droższych sprzętach.

Jeśli chodzi o oddział, odpowiedzialny za produkcję TV, zanotował on 2.6 miliarda $ przychodu, z czego zysku operacyjnego udało się wypracować 73 miliony $. Mimo wszystko najbardziej opłacalnym działem Sony był dział odpowiedzialny za usługi finansowe. Wypracował on aż 437 milionów $ zysku operacyjnego.