ARM zapowiada nową linię mobilnych układów graficznych – Mali-T800 GPU
Dobrze wszystkim znany producent mobilnych układów, firma ARM – zaprezentowała nową linię GPU Mali-T800. Chipy Mali-T820, T830 oraz T860 – powinny pojawić się w pierwszych urządzeniach dopiero w pod koniec przyszłego roku.
Seria GPU Mali-T800 – lepsza wydajność i efektywność
Linia T800 składa się z trzech układów. Pierwszym z nich jest Mali-T820, specjalnie przystosowany do sprzętów budżetowych. Według ARM, jest on o 40% wydajniejszy, niż GPU Mali-T622. Drugi z GPU to Mali-T830, który został przystosowany do smartfonów i tabletów ze średniego segmentu. ARM ujawnił, że T830 jest o 55% szybszy niż Mali-T622. Na koniec zostawiłem najmocniejszy z całego trio, czyli Mali-T860, przeznaczony dla sprzętów z najwyższej półki cenowej. GPU jest nie tylko bardzo wydajny, ale także o 45% bardziej energooszczędny, niż układ Mali-T628.
Cała linia Mali-T800 wspiera najnowsze API, wliczając w to OpenGL ES 3.1, DirectX 11, OpenCL oraz RenderScript. Mali-T820 oraz Mali-T830 oferują do czterech jednostek cieniujących, podczas gdy Mali-T860 może poszczycić się liczbą aż do 16 jednostek cieniujących.
Procesor wideo Mali-V550 z pełnym standardem HEVC
Oprócz GPU firma ARM zaprezentowała także swój nowy VPU, Mali-V550. Posiada on pełne wsparcie dla High Efficiency Video Coding (HEVC, znany też jako H.265 i MPEG-H Part 2). Dzięki HEVC układ może zdekodować jednym rdzeniem wideo w jakości 1080p@60fps. Jeśli użyjemy ośmiu rdzeni, możliwe stanie się dekodowanie wideo w jakości aż 4K@120fps. V550 potrafi też jednocześnie kodować i dekodować, przez co wideo przechwytywane przez naszą kamerę powinno być jeszcze szybciej obrabiane.
Sterownik graficzny Mali-DP550
Nowy sterownik ekranu firmy ARM, Mali-DP550 – wspiera aż do siedmiu warstw kompozycji dla renderowania obrazu, co powinno się przełożyć na jeszcze bardziej dynamiczne i imersyjne odczucie interfejsu użytkownika. Procesor jest skalowalny aż do ekranów 4K, a twórcy interfejsu mogą dodawać różnego rodzaju udogodnienia, jak redukcja szumów oraz bezpośrednia regulacja podświetlenia.
Jak więc widzicie, rok 2015 to w świecie mobilnym kolejny okres drastycznego zwiększania wydajności i oprawy graficznej. Już teraz smartfony i tablety swoją wydajnością przewyższają niektóre laptopy, aż strach pomyśleć, co będzie dalej.
Podobne Artykuły