IDC: rynek tabletów zwalnia tempa
Według raportu firmy IDC, w czwartym kwartale zeszłego roku producenci dostarczyli na rynek 76.9 miliona tabletów. Takie dane oznaczają, że w porównaniu z trzecim kwartałem 2013 dostawy wzrosły o 62.4%, natomiast porównując do Q4 2012 – o 28.2%. Chociaż wzrosty mogą się wydawać duże, to w porównaniu do tych z 2012 roku – wyglądają blado.
W czwartym kwartale 2012 roku, w porównaniu do tego samego okresu roku 2011 – przyrost dostaw wynosił 87.1%, więc w porównaniu do 28.2% notowanych w Q4 2013, był dużo wyższy. Tak wielkie tąpnięcie we wzroście dostaw może oznaczać tylko jedno – rynek tabletów spowalnia, bo jest już coraz bardziej nasycony.
W całym 2013 roku producenci dostarczyli 217.1 miliona tabletów, co w porównaniu do 144.2 miliona w 2012 roku daje przyrost o 50.6%.
Oczywiście liderem na arenie tabletów nadal pozostaje Apple iPad, który tylko w Q4 2013 sprzedał się w 26 milionach sztuk. Oznacza to, że firma z Cupertino w tym okresie miała 33.8% udział w tym rynku. Niestety ze względu na rosnącą w siłę konkurencję wzrost sprzedaży iPadów był niższy, niż w 2012 roku.
Jest oczywiste, że takie rynki jak USA osiągają już wysokie poziomy nasycenia, podczas gdy rynki wschodzące kontynuują wysokie wzrosty, co niestety nie jest w stanie podtrzymywać poziomów z zeszłego roku, generowanych przez kraje rozwinięte. Oczekujemy, że popyt na tablety nadal będzie rosnąć, jednak coraz słabiej. – Tom Mainelli, Dyrektor Rozwoju, Tablety, IDC
Samsung w Q4 2013 był drugim co do wielkości dostawcą tabletów. Firmie udało się sprzedać 14.5 miliona tych urządzeń, co w porównaniu z Q4 2012 dało mu 85.9% wzrost. Koreański gigant w tym okresie miał 18.8% udział w rynku tabletów.
Co interesujące, na trzecim miejscu znalazł się Amazon, który w czwartym kwartale 2013 roku sprzedał 5.8 miliona tabletów. Niestety w porównaniu do 5.9 miliona w Q4 2012 jest to wynik gorszy o 1.7%. Dalsze miejsca zajmują tacy producenci, jak Asus (3.9 miliona) oraz Lenovo (3.4 miliona). Szczególnie ciekawie wygląda tutaj Lenovo, które w porównaniu do Q4 2012 sprzedało o 325% więcej tabletów.
Oczywiście wśród firmowych urządzeń jest też cała rzesza innych, głównie chińskich producentów tzw. „no-name”, którzy wytwarzają tanie tablety na swój rodzimy rynek oraz na eksport (w naszym kraju cała masa firm sprowadza od nich tablety, nakleja własne logo i sprzedaje jako swoje). „Inni” producenci w Q4 2013 dostarczyli aż 23.3 miliona tabletów, czyli stanowili zaraz za Apple drugą siłę na rynku (30.3% udział). Pełne dane za Q4 2013 możecie obejrzeć w poniższej tabeli.
-
https://www.facebook.com/pages/Nazir/129553720567082
-
Podobne Artykuły