Apple iPad mini 2 – zestaw

IDC: rynek tabletów zwalnia tempa

Według raportu firmy IDC, w czwartym kwartale zeszłego roku producenci dostarczyli na rynek 76.9 miliona tabletów. Takie dane oznaczają, że w porównaniu z trzecim kwartałem 2013 dostawy wzrosły o 62.4%, natomiast porównując do Q4 2012 – o 28.2%. Chociaż wzrosty mogą się wydawać duże, to w porównaniu do tych z 2012 roku – wyglądają blado.

Apple iPad mini 2 - zestaw

W czwartym kwartale 2012 roku, w porównaniu do tego samego okresu roku 2011 – przyrost dostaw wynosił 87.1%, więc w porównaniu do 28.2% notowanych w Q4 2013, był dużo wyższy. Tak wielkie tąpnięcie we wzroście dostaw może oznaczać tylko jedno – rynek tabletów spowalnia, bo jest już coraz bardziej nasycony.

W całym 2013 roku producenci dostarczyli 217.1 miliona tabletów, co w porównaniu do 144.2 miliona w 2012 roku daje przyrost o 50.6%.

Oczywiście liderem na arenie tabletów nadal pozostaje Apple iPad, który tylko w Q4 2013 sprzedał się w 26 milionach sztuk. Oznacza to, że firma z Cupertino w tym okresie miała 33.8% udział w tym rynku. Niestety ze względu na rosnącą w siłę konkurencję wzrost sprzedaży iPadów był niższy, niż w 2012 roku.

Jest oczywiste, że takie rynki jak USA osiągają już wysokie poziomy nasycenia, podczas gdy rynki wschodzące kontynuują wysokie wzrosty, co niestety nie jest w stanie podtrzymywać poziomów z zeszłego roku, generowanych przez kraje rozwinięte. Oczekujemy, że popyt na tablety nadal będzie rosnąć, jednak coraz słabiej. – Tom Mainelli, Dyrektor Rozwoju, Tablety, IDC

Samsung w Q4 2013 był drugim co do wielkości dostawcą tabletów. Firmie udało się sprzedać 14.5 miliona tych urządzeń, co w porównaniu z Q4 2012 dało mu 85.9% wzrost. Koreański gigant w tym okresie miał 18.8% udział w rynku tabletów.

Co interesujące, na trzecim miejscu znalazł się Amazon, który w czwartym kwartale 2013 roku sprzedał 5.8 miliona tabletów. Niestety w porównaniu do 5.9 miliona w Q4 2012 jest to wynik gorszy o 1.7%. Dalsze miejsca zajmują tacy producenci, jak Asus (3.9 miliona) oraz Lenovo (3.4 miliona). Szczególnie ciekawie wygląda tutaj Lenovo, które w porównaniu do Q4 2012 sprzedało o 325% więcej tabletów.

Oczywiście wśród firmowych urządzeń jest też cała rzesza innych, głównie chińskich producentów tzw. „no-name”, którzy wytwarzają tanie tablety na swój rodzimy rynek oraz na eksport (w naszym kraju cała masa firm sprowadza od nich tablety, nakleja własne logo i sprzedaje jako swoje). „Inni” producenci w Q4 2013 dostarczyli aż 23.3 miliona tabletów, czyli stanowili zaraz za Apple drugą siłę na rynku (30.3% udział). Pełne dane za Q4 2013 możecie obejrzeć w poniższej tabeli.

IDC Q4 2013, tablety, raport


  • https://www.facebook.com/pages/Nazir/129553720567082 Nazir

    No cóż smartfony 6 cali zdobywają coraz większą popularność i są dość wygodne i bardziej użyteczne niż tablet 7 cala .
    Rynek androsyfem się też już nasycił po pierwszej fascynacji , więc sprzedaż wpada w fazę stagnacji lub spadku

    • Marcel Jóźwiak

      Uh… No nie wiem… Ja następną kombinację sprzętu mobilnego jaką rozważam to tani telefon, możliwie pancerny i długo żyjący na baterii, niekoniecznie smartfon i 7-8 calowy tablet z modemem 3g. Obecnie mam tel do dzwonienia, smartfon 4.7 cala i tablet 7 cali i brakuje mi pełnej mobilności tabletu (3g) ale tak to w zupełności zastępuje mi smartfon.