Apple – zgniłe jabłko

Koniec dominacji Apple iOS na tabletowym rynku

Czasy dominacji Apple iOS na rynku tabletów dobiegły końca. Według najnowszych danych opublikowanych przez firmę analityczną IDC, system iOS w drugim kwartale 2013 przestał być najpopularniejszym, zainstalowanym na tabletach OS’em. Miano pierwszeństwa z ogromną przewagą przejął teraz Android.

Apple - zgniłe jabłko

Jak sami możecie zobaczyć w poniższej tabeli, jeszcze w drugim kwartale 2012 roku udział iOS na tabletowym rynku wynosił 60.3%,  a systemu Android „zaledwie” 32.5%. W tym roku sytuacja uległa całkowitemu przestawieniu, teraz Android ma 62.6% udziału a iOS zaledwie 32.5%. Spory kawałek tortu udało się też ugryźć systemowi Windows, który z zaledwie 0.3% w Q2 2012 zwiększył swój zasięg do 4% w Q2 2013.

IDC - statystyki dostaw tabletów w 2Q2013 według OS

IDC – statystyki dostaw tabletów w 2Q2013 według OS

Nieco inaczej wszystko wygląda, jeśli spojrzymy na dostawy tabletów pod względem producenta. Tutaj nadal liderem jest Apple, jednak firma w porównaniu z analogicznym okresem poprzedniego roku spadła z 60.3% do 32.4%. Na drugim miejscu za Apple, z 18% udziałem plasuje się Samsung, a na dalszych ASUS, Lenovo oraz Acer. Co ciekawe, wszyscy producenci (oprócz Apple) notują zwyżki w dostawach swojego sprzętu.

IDC - statystyki dostaw tabletów w 2Q2013 według producenta

IDC – statystyki dostaw tabletów w 2Q2013 według producenta

Skąd takie wielkie spadki Apple? Pamiętajmy, że ten producent już dawno nie zaprezentował nowego tabletu, podczas gdy inne firmy (w szczególności Samsung) ciągle wzbogacają ofertę swoich tabletów. Nie bez znaczenia pozostają także chińscy producenci, którzy tworzą sprzęt na zamówienie takich lokalnych importerów, jak np. znane w naszym kraju Overmax, GoClever, Shiru, Modecom itp. Jeśli zbierzemy wszystkich tych małych  importerów i ich produkty to okaże się, że zabierają one całkiem spory fragment tabletowego rynku (według IDC aż 45.1%). Nie ma się jednak temu co dziwić, przecież tanie tablety z Androidem (sprzedawane np. w Biedronce po 200-300 zł) są kupowane bardzo chętnie i wpływają na wzrost popularności „Zielonego Robocika” i spadki iOS.

Źródło: BGR