NVIDIA – Tegra K1

Nvidia Tegra K1 ze 192-rdzeniowym GPU Kepler oficjalnie zadebiutował

Chyba jeden z najlepiej znanych producentów mobilnych (i nie tylko) chipsetów, firma Nvidia, postanowiła zaprezentować dzisiaj swój nowy układ o nazwie Tegra K1. Nowy scalak w stosunku do swojego poprzednika dysponuje naprawdę spektakularnymi możliwościami.

NVIDIA - Tegra K1

Nvidia obiecuje, że dzięki Tegrze K1 nareszcie możliwe stanie się przeniesienie grafiki z klasycznych konsol do gier na platformy mobilne. Chipset składa się m.in. ze 192 rdzeni GPU Kepler. Dla porównania w układzie Tegra 4 znalazło się miejsce dla „zaledwie” 72 rdzeni grafiki ULP GeForce. Przeskok pod względem wydajności graficznej jest więc zdumiewający. Co istotne, Tegra K1 zmieniła architekturę GPU z ULP GeForce na Kepler – czyli taką samą, jaką możemy znaleźć w komputerach stacjonarnych.

NVIDIA - Tegra K1, widok na klastry

Oczywiście Tegra K1 jest znacznie szybsza niż Tegra 4. Nvidia twierdzi, że układ jest nawet szybszy, niż poprzednia wersja stacjonarnych konsol, czyli PS3 oraz Xbox 360. K1 ma także oferować takie same funkcje graficzne, co PS4 i Xbox One. Nie obyło się oczywiście od porównań do najnowszego produktu Apple, czyli chipsetu Apple A7. Według Nvidii, Tegra K1 jest trzykrotnie szybsza niż A7.

To nie wszystko, bo przecież każdy SoC oprócz GPU ma także na swoim pokładzie CPU. Tegra K1 będzie dostępna w dwóch wariantach:

  • 32-bitowej, z czterema rdzeniami Cortex-A15 taktowanymi zegarem 2.3 GHz
  • 64-bitowej, z dwoma rdzeniami CPU Denver, które zostały zaprojektowane w oparciu o architekturę ARM V8 64-bit, taktowane zegarem 2.5 GHz

Tegra K1 ma być dostępna jeszcze w tym roku. Wariant z Cortex-A15 będzie dostępny w pierwszej połowie 2014, natomiast ten oparty o Denver pojawi się dopiero w drugiej połowie.