Sony – LOGO

Sony w drugim kwartale traciło kasę, jednak sprzedaż smartfonów idzie coraz lepiej

Sony, które podało właśnie swoje wyniki finansowe za drugi kwartał fiskalny 2013 roku (kończący się we wrześniu), na rynku smartfonów radzi sobie coraz lepiej. Mimo wszystko temu japońskiemu gigantowi nie udało się powstrzymać odpływu gotówki.

Sony - finanse za Q2 2013

Oddział Sony, który jest odpowiedzialny m.in. za produkcję smartfonów, tabletów i komputerów (Mobile Products & Communication) – osiągnął największe wzrosty. Sprzedaż (licząc rok do roku) wzrosła tu o 39.3%, a zysk operacyjny zwiększył się o 2.25 miliarda $. Niestety nie pozwoliło mu to wyjść na prostą, bo Q2 2013 i tak skończył się dla niego na poziomie 9 milionów $ straty. Oczywiście jest to wynik o wiele lepszy, niż ten z analogicznego kwartału roku poprzedniego, kiedy to dział Mobile Products & Communication przyniósł aż 235 milionów $ straty operacyjnej.

Oczywiście najlepiej pod względem sprzedaży radziły sobie smartfony. Nie dość, że Xperii sprzedało się więcej, to jeszcze ich średnia cena była sporo wyższa, niż w ostatnim kwartale. Niestety rezultaty dość mocno pociągnął w dół rynek PC, na którym nie jest ostatnio zbyt „różowo”.

Sony podbudowane dobrą sprzedażą Xperii (w całym kwartale udało się ich sprzedać ok. 10 milionów) – ma dalej rozbudowywać portfolio swoich smartfonów, a szczególnie tych klasy premium.

Dział firmy odpowiedzialny za gry i konsole odnotował 5.1% wzrost sprzedaży, osiągając wartość 1.6 miliarda $. Niestety także i w tym przypadku nie udało się wyrobić zysku operacyjnego, bo firma straciła tu 8 milionów $. Winę za taki stan rzeczy ponosi spadająca sprzedaż konsol PS2 i PS3 (PS2 już nie będzie kontynuowana, a PS3 zostanie zastąpiona przez PS4). Mobilne konsole PSP i PS Vita również nie sprzedają się zbyt dobrze.

Sony bardzo mocno traci przez dział odpowiedzialny m.in. za produkcję kompaktów i lustrzanek cyfrowych (Imaging Products & Solutions). W tym przypadku zanotowano spadek sprzedaży, aż o 6.9%, co przełożyło się na stratę operacyjną w wysokości 24 milionów $. W tym przypadku nie spodziewałbym się późniejszych wzrostów. Przecież coraz mniej ludzi kupuje aparaty kompaktowe i tanie kamery. Wszechogarniające nas smartfony dysonują coraz lepszymi aparatami, które z powodzeniem mogą zastąpić przeciętne cyfrówki i kamery.

Dział tworzący m.in. sprzęt do domowej rozrywki (Home Entertainment & Sound), odnotowuje spadek sprzedaży telewizorów LCD. Jego przychody co prawda zwiększyły się o 11.8% (głównie za sprawą korzystnego kursu wymiany walut), jednak strata operacyjna sięgnęła 123 milionów $.

Sony Pictures (wytwórnia filmowa) traci pieniądze, podczas gdy Sony Music (wytwórnia płytowa) zyskała 99 milionów $. Najlepiej ze wszystkich oddziałów radzi sobie jednak dział finansowy, który osiągnął zysk operacyjny na poziomie 400 milionów $, co jest sporym 25.7% wzrostem. Po co więc cokolwiek produkować? Wystarczy obracać pieniędzmi, z czego da się wyciągnąć naprawdę niezłe zyski. A może każda firma, która nie radzi sobie w sferze produkcji (np. BlackBerry) powinna założyć swój własny bank?

Źródło