Windows Phone – logo

Strategy Analytics: Windows Phone coraz słabszy, Xiaomi wyprzedza LG

Zajmująca się m.in. badaniem rynku mobilnego firma analityczna Strategy Analytics, opublikowała swój nowy raport, który przynosi wyjątkowo zaskakujące informacje. Według nich Android dosłownie pożera inne systemy mobilne, a Xiaomi stał się piątym co do wielkości sprzedaży producentem smartfonów.

Windows Phone - logo

Raport jest przede wszystkim najbardziej niekorzystny dla Microsoftu i Nokii, bo wynika z niego, że Windows Phone, który miał przecież stale zyskiwać rynek – już teraz „opadł z sił” i zaczyna tracić udziały. WP w drugim kwartale zeszłego roku mogło się pochwalić udziałem rzędu 3.8%, podczas gdy w drugim kwartale 2014 udział spadł do zaledwie 2.7%. Windows Phone nie straci jednak przez to swojej mocnej, 3 pozycji, ponieważ za nim jest tylko BlackBerry z 0.2% (w Q2 2013 było tyle samo), a przed nim Apple iOS (11.9% udziału, spadek z 13.4%).

Według Strategy Analytics żaden z mobilnych systemów na rynku oprócz Androida nie zyskał. Android dosłownie pożarł rynek, bo w Q2 2014 dzierżył aż 84.6% (wzrost z 80.2% w Q2 2013).

Strategy Analytics - systemy w q2 2014

To jednak nie koniec, bo Strategy Analytics podało też dane, dotyczące poszczególnych producentów smartfonów. O ile dwa pierwsze miejsca wcale nie dziwią (zajmują je Samsung i Apple), to dalej jest już ciekawiej. Tak dobrze znani w naszym kraju producenci, jak Nokia, LG, Sony oraz  HTC  – mają udziały mniejsze, niż 5%. Nawet LG, które radzi sobie przecież całkiem nieźle, utraciło w porównaniu z Q2 2013 0.3% rynku. Prawdziwą gwiazdą jest jednak Xiaomi, czyli chiński producent smartfonów, któremu w sukcesie bardzo pomaga Hugo Barra, czyli jeden z byłych szefów Google. Xiaomi w rankingu Strategy Analytics pokonało nawet LG, osiągając 5.1% udziału w globalnym rynku (wzrost aż o 3.3%). Niezłe wzrosty notują także Lenovo oraz Huawei.

Niestety inni producenci nie mają powodu do radości. Samsung co prawda nadal jest liderem, ale traci aż 7.4% udziału. Podobnie jest także z Apple, które zjechało o 1.5%.

Strategy Analytics - producenci w q2 2014

Jeśli taki trend nadal się utrzyma, wkrótce może się okazać, że na pierwsze trzy miejsca wskoczą Chińczycy, w kolejności: Xiaomi, Huawei i Lenovo. Apple co prawda ma swoich wiernych wyznawców, więc zapewne premiera iPhone 6 przyniesie spore wzrosty. Wątpliwości mam jednak co do Samsunga, który może już  nie odwrócić tego negatywnego, spadkowego trendu.